Předvýběr kandidátů z došlých odpovědí

Předvýběr z životopisůNěkolik hodin poté, kdy je zveřejněn pracovní inzerát, začínají přicházet společnosti (zaměstnavateli nebo personální agentuře) první odpovědi od uchazečů.

V průběhu týdne až dvou po zveřejnění pracovního inzerátu přijdou reakce od desítek i stovek uchazečů.

Všechny tyto odpovědi musí někdo projít a roztřídit na dvě skupiny: ANO a NE. Tomu se říká předvýběr.
Ten někdo může být: personalista nebo jeho asistent, manažer nebo spíše jeho asistent, konzultant personální agentury nebo pracovník specializovaný na předvýběr.

Pro pracovníka, který je pověřený předvýběrem, je tento úkol často dalším úkolem, který přibyl k těm mnoha, kterými se ve své práci zabývá. Jinak řečeno – je to často další práce navíc. Ano, je to důležitý a zodpovědný úkol. Ale čas navíc na něj tento člověk nezískal. Často se k posuzování odpovědí dostane až po pracovní době, dělá tuto zodpovědnou práci na úkor svého volného času.

I pracovník personální agentury má na starosti ve stejnou chvíli výběr uchazečů na více pozic. Nevěnuje se tedy celý den předvýběru jen pro jednu pozici.

Byla jsem několikrát v roli toho, kdo prováděl předvýběr.

Je to zodpovědná a nelehká práce. Ten, kdo jí dělá, nechce nikoho poškodit, cítí často velikou zodpovědnost za osud uchazečů. Rozhoduje o tom, zda ten který uchazeč dostane šanci obhájit svoje kvality na pohovoru nebo zda skončí hned na začátku.
Odpovědí je hodně a času málo.

motivační dopis TEST

Člověk pověřený předvýběrem se může věnovat každé odpovědi jen velice krátce!

Z průzkumu, který provedli v BI Norwegian Business School vyplynulo, že personalisté věnují v průměru méně než 45 vteřin „prolétnutí“ životopisu a potom ho zařadí do skupiny „ANO“, „NEVÍM“ nebo „NE“.

Pokud je motivační dopis a životopis dlouhý, nepřehledný, nejasný nebo jinak komplikovaný, tak se s ním nezdržují. Prostě si zjednoduší život a práci a odloží ho na hromádku „NE“ bez ohledu na obsah!
Vždyť mají před sebou ještě dalších 99 životopisů.

A je to tak v pořádku! Proč by měl někdo věnovat čas a pozornost našemu životopisu, když my sami jsme neudělali maximum pro to, aby někoho zajímal?

Je to naše zodpovědnost, je na nás, na uchazečích, abychom personalistům život usnadnili  a sobě zvýšili šance. Jak? Tím, že vytvoříme takový životopis, ze kterého bude za méně než 45 vteřin jasné, kdo jsme, co umíme a jak zapadáme do požadavků na danou pozici.

To je přesně to, co personalista při předvýběru dělá – porovnává požadavky na danou pozici s informacemi, které jsou uvedeny v motivačním dopise a životopise.

Pokud se shodují na 80 – 100 % – uloží je na hromádku „ANO“, pokud na 70 – 80 %, skončí na hromádce „NEVÍM“, ke které se možná vrátí, pokud nebude mít dostatek kandidátů pro další kolo nebo bude mít dostatek času. Ostatní končí na hromádce „NE“.

Co můžete udělat pro to, abyste skončili na hromádce „ANO“?

  1. Vytvořit stručný a zajímavý motivační dopis
  2. Vytvořit stručný, strukturovaný a přehledný životopis
  3. Do obou dokumentů uvést jasně, stručně, srozumitelně a přesvědčivě, v čem splňujeme požadavky na tuto pozici (v každém z obou dokumentů jiné a jinak)

Další krok už jistě znáte – uchazeči, kteří postupují, jsou pozváni na pohovor (nebo jinou formu). Ti, kteří předvýběrem neprošli, někdy dostanou (a někdy také ne) vyrozumění o tom, že do dalšího kola nepostoupili.
Já osobně ctím zásadu, že je minimálně slušné vyrozumět VŠECHNY uchazeče o výsledku předvýběru.

A co dělat, pokud nedostanete žádnou odpověď?

Zeptejte se! Napište osobě, které jste odpověď zaslali, dotaz, jaký je pro vás výsledek výběrového řízení. Někdy nemusí být důvodem firemní politika – neodpovídat uchazečům, kteří nepostupují. Může se i stát, že proces trvá déle a výsledek není znám. Budete potom vědět, že vaše šance ještě trvá.

Také je možné, a mě se to stalo, že vaše odpověď prostě někam zmizí. Někdo omylem smaže e-mail nebo soubor s vaším životopisem, vyhodí papír… Každému z nás se tohle někdy stalo, ne? Jsme jen lidé… Potom můžete situaci a svoje šance svojí aktivitou zachránit.

Přečtěte si také: První pohovor v personální agentuře >>>

 

Zjistěte, co se děje na druhé straně a získejte svoji dobrou práci rychleji!

Vaše spokojenost a zpětná vazba je pro mě důležitá. Pokud se vám článek líbil – klikněte na „To se mi líbí“ a pošlete ho dál svým přátelům a známým!
Napište mi, prosím, do komentáře, co se vám na článku líbilo a jaké nové, zajímavé a užitečné informace jste se zde dozvěděli. Co vy sami máte zájem vědět?

Krásný den.

Jana Bártíková

 

Komentáře
  1. Ja napsal:

    To je zvláštní

  2. Lenka napsal:

    Dobrý den paní Jano,
    právě přemýšlím o hledání nové práce, protože ta stávající mne už tolik nemotivuje a musím do ní opravdu hodně dlouho dojíždět. O Vás jsem se dozvěděla ze stránek Stáni Mrázkové. Vaše rady jsou pro mne opravdu přínosné. Jste úžasná a moc děkuji za Vaši práci. Chtěla bych vědět, za jak dlouho bych se měla poptat po výsledku výběrového řízení?
    Děkuji Lenka

    • Jana Bártíková napsal:

      Dobrý den, Lenko. Děkuji vám za váš komentář a za ocenění mojí práce! Jsem moc ráda, že vám moje rady pomáhají!
      Doporučuji se dotázat, pokud do 14 dnů nedostanete zprávu o výsledku výběrového řízení.
      Hezký den, Jana Bártíková

Komentáře nejsou povoleny.

  • Nejnovější příspěvky
  • Být či nebýt na LinkedIn?

    Toť otázka... Přečtěte si ebook a budete vědět, k čemu a jak vám největší profesní síť může pomoci... la-ebook.png

    Vaše osobní údaje (jméno a emailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu: LinkedIn a jeho používání k vašemu prospěchu Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu. Více o našich zásadách zpracování osobních údajů zde >>>
  • Spojme se na LinkedIn!
    Doctors Online