Motivační dopis – nutnost nebo přežitek?

Motivační dopis - nutnost nebo přežitek?Psát nebo nepsat motivační dopis? Není to už dneska zbytečné? Čtou nebo nečtou personalisté motivační dopis? Očekávají ho vůbec?

Mezi uchazeči se občas setkám s názorem, že motivační dopis je dnes už přežitek. Že ho stejně nikdo nečte, tak proč se s ním smolit.

Co na to personalisté?

Není možné přesně určit, kolik procent personalistů motivační dopis očekává a opravdu ho čte a kolik procent motivační dopis nezajímá. Z mé vlastní zkušenosti a z rozhovorů s personalisty však vím, že:

  • Mnoho z těch, kdo motivační dopis nečtou, je nečte hlavně proto, že to, co dostávají, vlastně NEJSOU motivační dopisy, ale nic neříkající texty, které za motivační dopisy jejich autoři mylně považují.
  • Ti, kdo motivační dopisy čtou, se jen málokdy setkávají s něčím, co motivační dopis alespoň připomíná…

Takže, argument, že motivační dopis nikdo nečte, je jen výmluva. Většina personalistů si ráda počte, pokud SKUTEČNÝ motivační dopis dostane. I ti, kdo ho nečekají, budou jistě mile překvapeni.

Pro vás je důležité, abyste si s motivačním dopisem dali tu práci, můžete totiž hodně získat….

Motivační dopis vám může pomoci dostat se na pohovor

Pokud ho však vytvoříte a pošlete správně! OPRAVDU MOTIVAČNÍ dopis umí vytvořit a poslat méně, než 10 % uchazečů.

Co je cílem motivačního dopisu?
Motivační dopis se jmenuje motivační proto, že uchazeč v něm má vyjádřit, co ho motivuje k tomu, že se o danou pozici uchází a proč chce pracovat pro tohoto zaměstnavatele. S nadsázkou se dá říci, že motivační je i proto, aby motivoval personalistu k tomu, aby si váš životopis přečetl s větším zájmem.

Získejte 11krokový návod na získání dobré práce

Co motivační dopis není?

  1. Krátký odstavec, kde napíšete jen na jakou pozici reagujete a že v příloze je životopis.
  2. Předpřipravený text, kde jsou jen obecné fráze a vy měníte jen oslovení adresáta, název pozice a firmy.
  3. Obsáhlý výčet vašich znalostí, dovedností, zkušeností…

Jak má tedy opravdu motivační dopis vypadat?

  1. Na začátku uveďte, na jakou pozici reagujete.
  2. V první větě zaujměte – napište, kdo jste. Ve své definici sebe sama použijte JEDEN silný argument, ideálně takový, který se potkává s požadavky na danou pozici.
  3. V další větě napište, proč chcete pracovat na této pozici – žádné obecné fráze, žádnou vatu. Napište lidsky, proč vás tahle práce zajímá, CO VÁS MOTIVUJE…
  4. Napište také, proč chcete pracovat právě pro tuto společnost. Opět se vyhněte frázím a napište, čím je tato společnost zajímavá právě pro vás. Pokud posíláte životopis do personální agentury, napište, co vás zajímá na oboru, kde zaměstnavatel působí.
  5. Napište maximálně 3 argumenty, proč jste právě vy ten nejlepší kandidát, v čem je váš největší přínos pro zaměstnavatele. Volte především ty argumenty, které se potkávají s požadavky na pozici.
  6. Na závěr vyjádřete, že se těšíte na osobní setkání a informujte, že přikládáte životopis.

Dopis by neměl přesáhnout jednu polovinu strany A4. Text dopisu zkopírujte a vložte ho do těla (do zprávy) e-mailu. Životopis připojte jako přílohu.

Někdy v inzerátu setkáte s požadavkem „Pošlete průvodní dopis…“ Je v tom nějaký rozdíl?
Není. Jde jen o „zmatení“ pojmů. Zaměstnavatel uvádí, že chce průvodní dopis, ale očekává vlastně motivační dopis.

Motivační dopis vytvořte pro každou pozici nový, originální!

Do e-mailu ho vložte VŽDY, i když není v životopise přímo požadován. Proč? Ohromně si tím pomůžete.

Když ukážete svoji motivaci, bude personalista vašemu životopisu věnovat daleko větší pozornost. Spíše se rozhodne pozvat uchazeče, který opravdu ví, proč se o tuto pozici uchází a který ví, proč chce pracovat pro tohoto zaměstnavatele. Bude možná i zvědavý na osobní setkání s tímto uchazečem…

Posíláte OPRAVDU motivační dopis? Jaké jsou vaše zkušenosti s motivačním dopisem? Podělte se v komentářích pod článkem!
Krásný den!

Jana Bártíková

Komentáře
  1. Honza napsal:

    Já si nemohu pomoci, ale mě motivační dopis přijde jako komedie. Drtivá většina lidí, alespoň okolo mě a včetně mě, vybírá práci primárně podle oboru, práci, ke které má schopnosti, zajímá ho, a velmi důležitým kritériem je samozřejmě finanční ohodnocení. Je normální, že největší motivací skoro každého člověka, je vydělat peníze a uživit se, tak proč máme pořád naoko hrát, že to tak není.. hrát, že jsme „pobláznění“ z dané pozice a z budoucího zaměstnavatele? To, v jaké konkrétní firmě lidé pracují, je většině z nich naprosto „šumák“. Pokud práce vyhovuje alespoň z poloviny výše zmíněným parametrům, je většině z nich naprosto jedno, zda se jedná o firmu X nebo Y. To už pak rozhoduje snad jen vzdálenost z domova do práce 😀 Mimo to, jak má člověk psát proč chce pracovat v této firmě, když jí vůbec nezná zevnitř – firemní kulturu, již zmíněný kolektiv a vztahy na pracovišti, platební morálku zaměstnavatele apod..? To, že se firma v médiích prezentuje jako „špička na trhu“ s mladým, přátelským a dynamickým kolektivem nikoho extra neohromí.. to o sobě tvrdí pomalu každá druhá společnost..

  2. Jergon napsal:

    Motivační dopis – podle mě zbytečná a lidsky nedůstojná šikana (jako v kapitalismu skoro všecko, aspoň při hledání práce). Když hledáme práci, je jasné, že musíme oběhnout a vyzkoušet spoustu míst, kde se musíme o práci prát s několika desítkami dalších, že musíme zvažovat spoustu dalších faktorů a v první řadě se musíme prostě uživit. Myslím, že personalisté nemůžou být tak hloupí a naivní – určitě chápou, že k nim nechodí lidi, o které se pere tisíc firem, ale milý uchazeč chce zrovna k nim, protože jejich FIRMA je The Best. Určitě chápou, jak to v kapitalistickém světě chodí. Takže když ne z hlouposti a naivity, tak proč firmy nutí lidi psát něco tak hloupého jako motivační dopis? Sedí tam tak krutí blbci, které baví ponižovat lidi, mají radost z toho, že mají moc člověku ubližovat? Netuším, každopádně mi to přijde jako kdyby mi násilník na ulici dal na výběr mezi ránou palicí do hlavy nebo do zadku a pak mě nutil zdůvodňovat, proč se mi právě ta a ta volba líbí víc než ta druhá…:-(

    • Jana Bártíková napsal:

      Dobrý den, Jergone.
      Ne, personalisté nejsou hloupí a naivní. Ani nikoho k ničemu nenutí. Pár jich znám a nejsou to krutí blbci a a nikoho neponižují a neubližují.
      Jsou to svobodní lidé a svobodně se rozhodli, že chtějí vybírat lid do svých týmů a firem na základě co nejlepších informací. Chtějí si vybírat ty lidi, kteří mají o práci u nich skutečný zájem a v tom jim může motivační dopis pomoci.

      Vy jste také svobodný člověk a můžete se svobodně rozhodnout se o práci neucházet, neposílat motivační dopis. Můžete si vytvořit svoje podnikání, svoji firmu a vybírat si lidi, kteří pro vás budou pracovat úplně jiným způsobem, který vám bude vyhovovat.
      Hezký den, Jana

  3. andrea kolegarová napsal:

    Moc zajimavy clanek. Dobre rady nad zlato, ikdyz se nejlepe clovek nauci, kdyz si to prozije na vlastni kuzi.
    Z me vlastni zkusenosti, co muzu poradit jsem nasla taky dobre tipy na blogu. http://www.jobkralle.cz, ale opravdu to je jen pro orientaci. A jak jsem uz zminovala na zacatku, prozit, zazit a poucit se.
    Hodne stesti 🙂

  4. Katka napsal:

    Zdravím Vás Jano,

    Já dopisy napsala zatím dva, po devíti letech je to pro mě novinka.
    Na Vašem srazu jsme se shodli, že u spousty inzerátů, jak píše Evča, není napsáno jméno firmy. Je tedy těžké potom psát, proč zrovna do té společnosti posílate životopis.

    Katka

    • Jana Bártíková napsal:

      Ano, Katko. Potom platí to, co v článku doporučuji pro případ, kdy posíláte dopis do agentury.
      Hezký den, Jana

  5. Evča napsal:

    Děkuji za přínosný článek.
    Psát motivační dopis je pro mě horor, protože mnohdy ani pořádně nevím na jakou pozici se hlásím (inzeráty bývají obecné, nic neříkající). A ve většině případů nevím proč chci u nich pracovat. Jen mě ten inzerát aspoň trošku zaujme tak si řeknu proč ne. Nabídek práce, u kterých si řeknu jo to je ono, je bohužel minimum…a ve většině případů ani to neusnadňuje práci, protože ho chci mít napsaný co nejlépe…máte nějaký tip jak napsat motivační dopis, když nevím co mě motivuje, když si jenom říkám: „můžu to zkusit“? 🙂 děkuji

    • Jana Bártíková napsal:

      Evčo, díky za vaši otevřenost! Můj tip pro vás? Nejprve si ujasněte, co chcete dělat a proč. Nadefinujte si, jakou práci chcete dělat co nejpřesněji to jde. A pak si vybírejte z nabídek práce takové, které budou splňovat vaše představy alespoň z 80%.
      Pak pro vás bude snadné napsat do motivačního dopisu, proč dělat právě tuhle práci…
      Váš systém, kdy odpovídáte nahodile na inzeráty, kdy to chcete jenom „zkusit“, mívá velice malou úspěšnost. Je to jedna ze základních chyb, kterou uchazeči dělají. Takový systém vás stojí spoustu času a energie a výsledkem je spousta odmítnutí (nebo mlčení), což vás do dalšího hledání moc nepovzbudí… Pak budete hledat práci zbytečně dlouho.
      Daleko úspěšnější je systém, kdy se zacílíte. Pak budete odstávat daleko méně odmítnutí a práci si najdete mnohem rychleji. Více o tom píšu ve svém e-booku, který si můžete stáhnout zdarma tady: http://www.ziskamdobroupraci.cz/
      Hezký den, Jana

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  • Nejnovější příspěvky
  • Být či nebýt na LinkedIn?

    Toť otázka... Přečtěte si ebook a budete vědět, k čemu a jak vám největší profesní síť může pomoci... la-ebook.png

    Vaše osobní údaje (jméno a emailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu: LinkedIn a jeho používání k vašemu prospěchu Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu. Více o našich zásadách zpracování osobních údajů zde >>>
  • Spojme se na LinkedIn!
    Doctors Online